Glen Canyon Dam en Bryce Canyon - Reisverslag uit Cannonville, Verenigde Staten van vanhooven - WaarBenJij.nu Glen Canyon Dam en Bryce Canyon - Reisverslag uit Cannonville, Verenigde Staten van vanhooven - WaarBenJij.nu

Glen Canyon Dam en Bryce Canyon

Door: Erik van Hooven

08 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Cannonville

6/8 's Morgens toch even een woestijnhaas geschoten. Eerst nog zwemmen, want met pijn in het hart nemen we afscheid van Whaweap. Via Page rijden we naar de Glen Canyon stuwdam; vanaf de hoge brug over de canyon kijken we op de dam met daarachter het Lake Powell; hoogte rond de 100 meter. wat een enorm ding.

We gaan nu voor het eerst richting het westen en rijden de staat Utah binnen. De weg voert onder de de Grand Staircase Escalante naar Kanab, een toeristisch mormonen stadje. De kleuren van het landschap wisselen zich snel af. We klimmen door een helder rood gebergte om daarna in een een nagenoeg witte woestijn met kaarsrechte wegen te rijden. Bij Kanab draaien we naar het noorden en het rode gesteente begint weer. In de dalen liggen mooie groene velden met vee; langzaam worden de bergen oranje met witte pieken; overal kleine boerendorpjes zoals in de tv-serie “het huis op de prairie” Via het Dixie Sate Forest – de bergen zijn nu knal-oranje – rijden we door de natuurlijke tunnel naar Cannonville, waar we de komende twee nachten staan.

7/8 Bij de ingang van Bryce Canyon park komen we de eerste herten langs de weg tegen; we parkeren bij het visitors center en nemen de bus naar Sunset Point – het uitzicht is fantastisch. Bryce Canyon is een kom, waarbij vanaf de rand – de rim – de aarde wegslijt. Hierdoor ontstaan lange pilaren en muren van oranje gesteente met witte pieken. Erg fraai. Wij dalen af de canyon in om de Navajo trail te lopen, via een steil aflopend pad naar de bodem. Het is erg heet; beneden hebben we bezoek van een eekhoorn, die het blijkbaar gewend is om eten te krijgen. Naar beneden gaat nog wel, maar omhoog valt erg tegen; het is zwoegen om weer boven te komen, maar de kleuren en de stenen zijn prachtig.

Op het parkeerterreein even hotdogs gemaakt en weer terug; we rijden met de bus naar het Bryce Point en lopen 2,5 kilometer lange rim trail – langs de rand – naar Inspiration Point; vanuit hier het laatste prachtige uitzicht over de Canyon. De dames hebben het erg goed gedaan; het lopen en klimmen was zwaar, dus op de camping snel het zwembad in om af te koelen. Morgen via Zion State Park richting Las Vegas.

• 09 Augustus 2014 - 07:48

Erik Schuijlenburg:

Hallo!
    Leuk verslag Erik, het maakt ons erg nieuwsgierig naar Bryce en Zion.
    Wij hebben vandaag, 8 aug, de Grand Canyon bezocht. Schitterend. Wij boften want het was strak blauw vandaag dus mooie foto s kunnen maken. Ook herten gezien.
    Morgen rijden wij naar Kanab en vandaar uit hopen wij Antilope Canyon en Monument Valley te bezoeken.
    Groetjes van ons allen