Jungle-trekking in Khao Sok National Park - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu Jungle-trekking in Khao Sok National Park - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu

Jungle-trekking in Khao Sok National Park

Door: Erik

18 Augustus 2019 | Thailand, Khao Yoi

We worden vroeg opgehaald en met een mini-van naar het National Park gereden; er is regen voorspeld en onderweg kopen we nog poncho’s en een waterdichte tas. Bij de aankomst kijk je uit over een prachtig helderblauw meer met wit-groene rotspartijen in de verte. Met een longtail boot varen we over het meer. Langzaam aan doemt een enorm hoge muur van kalkrotsen op, aan, bedekt met begroeiing van bomen, palmen en struiken. Het is net een scene uit “Lord of the Rings”; via een spelonk in de wand varen we een prachtig panorama binnen; zijtakken van het meer met hoog oprijzende rotsen met eilandje ertussen. Longtail boten varen af en aan naar de verschillende resorts. Wij worden afgezet bij het Smiley Raft Resort, waar huisjes op het water drijven. Kayakken en luchtbanden liggen klaar om lekker van het water te genieten. Vanuit het huisje springen we in het helderblauwe water. Vanuit het Resort hebben een magnifiek uitzicht op de rotspartijen.

Na de lunch worden we door onze gids Kiki opgepikt voor jungle-trekking. Oude schoenen en kleren aan, want we gaan tot borsthoogte door het water. We leggen in een kreek en waden door de stroom richting de bergen; bij een groot bamboebos gaan we jungle in. Wij trekken op met Peter en Tirza; zij is biologe en heeft veel leuke weetjes voor de dames – spreekt ze zeer aan. De trekking is afwisselend door het water, waar we steeds dieper gaan en de jungle, waar we tot onze enkels in de bagger zakken en uitglijden. We hebben veel plezier met z’n allen.

Kiki probeert met geluiden dieren te lokken en wijst op vlinders, krekels, grote spinnen met een web van een meter doorsnee en dikke brulkikkers. Verder dan dit komen we niet met de dieren, vooral omdat er andere groepen zijn, die veel lawaai maken. De tocht gaat tot een grote waterval; daarachter ligt een vleermuizengrot, maar daar staat het water te hoog. Al met al een tocht van zo’n 7 kilometer. Kiki maakt er een fun-tocht van door te laten zien hoe je in lianen moet klimmen, welke eetbare bessen je uit bomen en planten haalt. Van een groot blad maakt hij een masker, gaat midden tussen het bamboe staan en jaagt een Duits stel de stuipen op het lijf.

Als we terugvaren nemen, zit Kiki op de uitkijk; opeens moeten we stil zijn, want hij heeft apen gespot. Langs de kant zit een groep apen met jongen. Een leuke afsluiting van de tocht; we varen bij zonsondergang terug naar het resort. Teruggekomen spoelen we de modder en de steentjes uit onze schoenen en duiken in het water om het zweet van ons af te spoelen. s’ Avonds lekker Thais diner en nog een kaartje leggen. We gaan uitgeput naar bed.

• 20 Augustus 2019 - 18:34

Rob:

Jullie hebben wel super weer als ik het zo zie, ziet er ook schitterend uit