Koh Yao Yai – een paradijsje - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu Koh Yao Yai – een paradijsje - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu

Koh Yao Yai – een paradijsje

Door: Erik

21 Augustus 2019 | Thailand, Khao Yoi

Kho Yao Yai is een niet toeristisch eiland; bij het resort (15 huisjes) zijn er twee restaurantjes, een family-market en Bear-bar met terras aan zee, that’s it. Er is verder niets te doen, behalve rondrijden op een scooter, dus verplicht relaxen (!). Ons resort, het Thiwson Resort ligt aan zee met een privé strandje en een leuk restaurantje bij het zwembad. Het uitzicht is echt fabuleus.

De mensen op het eiland zijn moslims. Daarom zijn er ook weinig honden (onrein volgens Koran). Net zoals met boeddhisme, gaan de Thai hier praktisch mee om. Het personeel draagt geen hoofddoekjes. Zodra ze naar huis gaan, doen ze om….

Woensdagochtend lekker uitgeslapen en laat gaan ontbijten. We hebben stralend weer, dus lekker zwemmen en luieren langs het zwembad. Rond het middaguur gaat het spetteren; regen en zon wisselen elkaar af. Tijd voor lunch en spelletjes. Het uitzicht is adembenemend als de regen aan de overkant boven de rotspartijen uit de wolken valt.

Aan het einde van de dag een beetje hangen op de veranda; we krijgen bezoek van één van de lokale zwerfhonden en één van de katten van het resort. Ze komen gezellig wat snaaien en gaan dan liggen slapen terwijl wij een spelletje Rummikub spelen. Gezellig. Terwijl ik dit zit te typen komt de kat alweer de veranda op..

Als we naar ons favoriete restaurantje gaan, barst er een tropische regenbui los; het water stort werkelijk naar beneden. Prachtig ! De regen stroomt over de straten; het staat tot enkelhoogte. Met paraplu’s van het resort, ploegen we ons door de regen; het gaat zeker anderhalf uur door. Geen probleem, er zitten katten met kitten, dus de dames hebben het zeer naar de zin. Iedere avond test ik een ander gerecht; gisteren de groene en nu de rode curry. Heerlijk !

Als we donderdagochtend opstaan, blijkt het ’s nachts fors geregend te hebben, het is bewolkt, maar droog. We gaan wat langs de kust wandelen. Je kunt duidelijk zien dat het eiland nog grotendeels ongerept is. Naast het resort begint een lang strand met palmbomen, dat zich in een grote boog van ons afbuigt. Het strand is leeg en hier en daar liggen wat boomstronken en overal zie je heremietkreeftjes, die zijwaarts wegsprinten als we door het water lopen. Zonde van al het plastic dat langs de kustlijn drijft…

Gedurende de dag wordt het prachtig weer; ik lig lekker te verbranden, de meiden liggen of in het water of met de telefoontjes op de strandstoelen; er is hier wifi, dus onbeperkt internetten of face-timen met Freek.

Het is alweer de laatste dag; we gaan de koffers inpakken voor onze trip naar Krabi. We gaan vanavond weer naar ons favoriete restaurantje….

• 22 Augustus 2019 - 19:21

Daphne:

Hallo!! Wat ziet het er heerlijk uit daar, echt een droomeiland! Ik zie uitgeruste en enigzins aangebrande gezichten, top! Geniet er nog even van!