Olifanten wassen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu Olifanten wassen - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu

Olifanten wassen

Door: Erik van Hooven

27 Juli 2018 | Thailand, Chiang Mai

Vanmorgen worden we na het ontbijt opgepikt door onze gids Thummannoon. Ondanks dat de Lodge een prachtig plek is, zijn we blij verder te gaan; alles is vochtig en dat voel je in alles. De gids is erg gezellig; bij ieder woord dat we zeggen, zingt hij een liedje..

Na 1,5 uur rijden, stoppen we bij hte overzetpunt. Aan de overkant van de rivier staat een olifant. Als we de hangbrug overlopen, blijft ze verveeld met haar kont naar ons toestaan. We worden in lokale kleding gehesen en achter in een pick-up truck, rijden we door rijstvelden de berg op. Langzamerhand zien we steeds meer olifanten. Uiteindelijk komen we aan het einde van de weg bij twee hutjes en onze privé olifant - Sri Juan. Een vrouwtje van 40 jaar, die al gezellig achter een bamboe hekje staat te wachten.

Olifanten worden ongeveer net zo oud als mensen, eten 250 kilo planten en drinken 200 liter per dag. Daarom worden wij aan het werk gezet. Eerst gaan we suikerriet kappen met een grote machette; we zweten ons rot. We voeren Sri stukjes suikerriet, banaan en ananas; gaaf om te zien hoe handig die slurf werkt. We wennen aan elkaar, dus langzamerhand kunnen we haar steeds meer aanraken.

Dan wassen; we slaan een stuk boombast plat, wat later als borstel kan dienen. We lopen met haar naar een poel en daar gaat ze heerlijk in het water liggen. Als we haar gaan 'borstelen' komt er soort zeep vrij. Ze vindt het heerlijk en kijkt ons verlekkerd aan. De begeleider gooit water over haar en ons; nu zijn we echt doorweekt ! Als ze het zat is, klimt ze uit de poel en wandelt ze dwars door de planten, etend terug.

Als we terug zijn, maken we olifanten medicijn: een rijstbal met een vrucht en zout erin; goed voor de stoelgang (!). Ze vindt het heerlijk. Als we zitten te lunchen komt ze ondeugend achter haar hekje vandaan om bij ons te kijken of er nog wat te halen valt. De begeleiders (zij wonen bij de olifanten) blijven in het Thai zeggen dat ze de meiden zo knap vinden.

Als we weggaan, staat Sri verdrietig naar ons te kijken; wat een lief en prachtig dier ! We zijn doorweekt, dus lekker douchen en omkleden. De douches zijn primitief, maar heerlijk; gelukkig heeft Robin de grote duizendpoot (10 cm) in de douche niet gezien; wel worden we helemaal lek gestoken door de muggen...

Daarna naar het Padong langnek dorp; speciaal voor toeristen opgezet. Overal waar een vrouw zit, is een winkeltje. En ze verkopen allemaal hetzelfde (!). Maar prachtig om te zien in wat voor felgekleurde kleding ze rondlopen. Een aantal vrouwen draagt de ringen nog om hun nek, enkels en knieen. De ringen worden rond hun vijfde rond enkels en kniëen aangebracht en knellen in de huid. Rond de nek gebeurt dit bij het bereiken van volwassenheid. De ringen verlengen de nek niet, maar duwen de schouders naar beneden. De ring rondom de nek wordt vanuit een stuk metaal rondom de nek gedraaid. Rond de hals dragen zij nog een extra set, die als een ketting aansluit. Erg fraai om te zien...

We rijden verder richting Chiang Mai. Onderweg moet er een lekke band geplakt worden. Dit geeft mij nog wat tijd om door de rijstvelden te lopen.

We worden afgezet op het Centraal station. Daar blijkt dat we eerste klasse reizen. We hebben 2 coupés met een verbindingsdeur. Verder privé bediening, aparte dames- en herentoilet, douche, airco, tv en wifi! Erg gezellig ook; er zijn meer nederlanders. Aangezien we met z'n driëen zijn, moet hier nog iemand bij ons slapen. "Jij moet met mijn moeder slapen !" kreeg ik bij binnenkomst gelijk te horen van een klein ventje uit de coupé hiernaast. Goed vooruitzicht, haha.

• 27 Juli 2018 - 17:16

Martha:

Wat geweldig met de olifant dat hebben ze dus wel verbeterd! Kim heeft genoten denk ik veel plezier nogxxx

• 28 Juli 2018 - 10:03

Michele:

Gaaf hoor. En mooi dat jullie Sri een dag verwend hebben in plaats van een ritje maken. Veel leuker denk ik!
    Xxx