Amphawa tour - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu Amphawa tour - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu

Amphawa tour

Door: Erik

16 Augustus 2019 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen worden we om 09:00 uur door onze gids Nina opgehaald; een goedlachse vrolijke thaise vrouw, die helemaal weg is van de meiden. Ze vindt ze zo groot en zo mooi slank ! Er grappen over makend, laat ze foto’s zien van haar dikke zonen, die alleen maar willen gamen en pizza eten (!)

Met veel file komen we aan in Mae Klong. We gaan naar de markt die aan weerszijden van het spoor is ligt. Het is een traditionele markt met veel groenten, vis en vlees; ook gebakken kikker aan een stokje, heerlijk. Net als we op de markt lopen, beginnen ze de tentzeilen van de kraampjes op te klappen en de handswaar weg te halen en af te dekken, zodat de trein die binnenkomt er dwars doorheen kan rijden. De markt is een mega-toeristen attractie; veel Japanners, die op de rails springen voor selfies met V-teken, pffff. Als de trein terugkomt, wordt de chaos compleet; direct na het station is een overgang, waar twee agenten zich druk maken om de slagboom te sluiten en de toeristen van het spoor te houden. We hebben een prachtig filmpje gemaakt van hoe ze, zodra de trein gepasseerd is, ze alles weer snel terugzetten. Krankzinnig eigenlijk.

We stoppen bij de Wat Bang Kung, een klein tempeltje die volledig met een boom is vergroeid. De takken hebben de tempel opgeslokt en groeien overal langs en door de muren heen. We rijden verder om de Damnoen Saduak drijvende markt te bezoeken. Met een longtail boot gaan we door de smalle kanaaltjes om langs de kramen te varen. Het heeft veel van zijn glans verloren; afschuwelijke souvenir shit en veel vervallen en gesloten winkeltjes. Kim is uit op een rond rieten tasje, maar de prijs is bijna drie keer de prijs als in Bangkok; laatste dag daar maar kopen, dus... Midden in het stadje is er nog een klein mooi stukje over, waar oude vrouwtjes met bootjes peddelen om etenswaren aan te prijzen; saté en gebakken inktvis, direct van de grill…

Er is voor een lunch gezorgd in een klein restaurantje boven het water; rondom zwemmen honderden goudvissen. We worden hartelijk ontvangen door de eigenares en perfect verzorgd; na een bord met Fried Rice, moet er ook nog één met Pad Thai gegeten worden. Heerlijk! Ze is net moeder geworden van een klein jongetje en de meiden moeten met hem op de foto; ze hebben enorm veel plezier en er worden veel foto’s gemaakt. We rijden terug naar Bangkok en als we bij het station worden afgezet, kan Nina het niet laten ons alles te wijzen, waar we naartoe moeten als we terugkomen, waar we moeten gaan zitten, iets te eten te halen, enz. Wat een schatje…

Na 2,5 uur wachten vertrekken we met de slaaptrein naar Surat Thani; dit keer tweede klas. Hierdoor hebben we veel meer contact met andere reizigers. Onderweg is het gezellig met een groep nederlanders, die met ShoeString reizen. Tussen ons in zit een klein Thais mannetje. Als de bedden worden klaargemaakt, wil hij er als eerste en klimt snel achter zijn gordijntje. Als Kim per ongeluk door de spleet kijkt, ziet ze dat hij porno zit te kijken. Haar reactie zorgt voor heel wat hilariteit in de wagon en er worden totdat we uitstappen heel wat grappen over de porno-Thai gemaakt.