Laatste dag Bangkok - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu Laatste dag Bangkok - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu

Laatste dag Bangkok

Door: Erik van Hooven

02 Augustus 2018 | Thailand, Kanchanaburi

Vandaag de laatste dag; bij het opstaan is het een stralende dag; dat betekent dat het erg warm kan worden… We starten met een Khlong tour; met een long-tail boot door de kanalen van de rivierdelta, waar mensen nog in houten huisjes op palen wonen; onderweg veel grote hagedissen (sommige meer een meter lang) die in het water zwemmen.

We worden afgezet bij de Wat Phra Kweo en het paleis; het is inmiddels erg heet en het is er verschrikkelijk druk. Ook ik moet nu verplicht in een lange broek lopen. Het stikt van de groepen Chinezen met gidsen, die voor de groep uitlopen met een paraplu. Als één van de gidsen een groep staat toe te schreeuwen, gaan wij er achter staan, roepen “smile” en de groep gaat netjes voor ons poseren; de gids heeft niet door.... heerlijk. Het is een prachtig complex met heel veel goud en glitter; de tempelgebouwen zijn ingelegd met groene en blauwe tegeltjes. Bij alle ingangen staan enorme wachter.

In het midden staat een grote gouden chedi en op de hoeken chedi’s die worden gedragen door kleine wachtertjes; fraai met veel details. In het grote tempelgebouw staat het heiligste van Bangkok: de emerald Boeddha. Iedereen moet schoenen uit; het is één mensenmassa, die zich via een vaste route door de tempel heenwringt, irritant, maar het is het waard. Het is prachtig....

Het is zo heet dat Kim door de warmte wordt bevangen. We slaan het paleis over en lopen richting de bootterminal, pakken de laatste keer de watertaxi en gaan terug naar het hotel. Nog wat zwemmen en de laatse keer bij ons vaste restaurantje eten… het zit erop…