Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van vanhooven - WaarBenJij.nu

Ayutthaya

Door: Erik van Hooven

28 Juli 2018 | Thailand, Ayutthaya

Als de trein vertrekt, rolt er een schitterend landschap aan ons voorbij met rijstvelden, tempels en een enorme gouden monnik die op een berg zit. Rond 19:30 uur valt de duisternis en beginnen de treinmedewerkers met het uitklappen van de bedden. Binnen een paar minuten is de coupé omgetoverd in een tweepersoons stapelbed. Uiteindelijk komt de zoon van de familie naast ons bij mij boven slapen. De dames liggen comfortabel met telefoons aan de USB-lader op de wifi filmpjes te kijken Rond half 10 gaat het licht uit. De trein bonkt en schudt; na een tijdje ben je er aan gewend en slaapt het heerlijk, maar wel onrustig..

Om 04:40 uur worden we wakker gemaakt door de dame van de eerste klas. Snel aankleden, haren kammen, tanden poetsen en spullen pakken. De trein is perfect op tijd - 04:55 uur. Een paar minuten later staan we verwilderd op het perron te wachten tussen de treinen. Als die vertrokken zijn, zien we een schattig klein stationnetje.

Met een taxi - een combi van een pick-up en tuk tuk worden we naar Indua on the River gebracht - een prachtig hotel aan de rivier met uitzicht op de tempel. De nachtportier doet open en vertelt met handen- en voetenwerk dat de receptie vanaf 07:00 uur pas bezet is - dan maar wat slapen in de lobby. Als de receptiedame aanwezig is, blijken ze 'fully booked' te zijn - vanmiddag zijn wij de eerste. Dan maar de stad in - we ontbijten en om 08:00 uur stappen we op de fiets om de tempels te bezoeken.

De oude stad Ayutthaya is klein en wordt omsloten door rivieren. Er liggen overal fietspaden, dus heel eenvoudig om je te verplaatsen. De stad is in de 17e eeuw volledig vernietigd door de Birmezen. Daarom zijn er van de meeste tempelscomplexen alleen nog ruines over. We bezoeken er een paar: de Wat Phra Ram, de Wat Phra Si Sanphet, de Wat Lokayasutharam (liggende Budha),en de Wat Maha That. Bij de laatste is een hoofd van Boeddha in de boomwortels vergroeid. Verder bezoeken we ook nog de Viham Phra Mongkhon Bophit tempel, waar een megagrote gouden Boeddha zit.Als je er voor staat, kijkt hij bedenkelijk op je neer. Prachtig !

Het is bloedheet; we eten wat en fietsen naar het hotel terug. Ons wachten wordt beloond. We hebben een fantastische kamer met riverview, eigen patio en privé zwembad; we lounchen en zwemmen de rest van de dag...