San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van vanhooven - WaarBenJij.nu San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van vanhooven - WaarBenJij.nu

San Fransisco

Door: Erik van Hooven

16 Augustus 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

15/08 Het is chilly; er hangt een dikke mist over de San Fransisco Bay; we lopen naar de terminal en nemen de snelboot naar de stad. Dit is echt goed geregeld; binnen een half uur naar het centrum van de stad ! We varen langs de San Quentin gevangenis en de “inmates” staan op de binnenplaats achter hoge hekken te luchten, precies zoals in “Escape from Alcatraz”.

Als we dichter bij de stad komen, trekt de mist langzaam op - de onderkant van de Golden Gate Bridge is zichtbaar; de stad en Alcatraz liggen al in de zon. We komen aan op de San Fransisco Terminal – een prachtig gerenoveerd gebouw. Ondanks de zon is het best koel met de wind vanaf zee; goed weer voor een stads bezoek. Vanaf hier lopen we langs de oude pieren naar Fishermans Wharf – het toeristencentrum; natuurlijk moeten weer zo’n beetje alle winkeltjes bezocht worden… .. Aan de achterkant van de pier zijn de zeehonden weer te vinden. Met veel lawaai maken ze ruzie wie de baas op een vlot is.

We nemen de cablecar downtown; erg gaaf om aan de buitenkant te hangen en de op- en afgaande wegen van de stad te zien. De bestuurders maken er een show van met remmen, optrekken en bellen. Vanaf Union Square lopen we door een aantal straten met de victoriaanse bouwstijl en de blokken met de bekende brandtrappen. We pakken een andere cablecar terug en komen weer bij de terminal; nog even een goede Mexicaan en dan de op boot terug - we zijn gesloopt.

16/08 Via de 101 naar Los Angeles; als we over de Golden Gate Bridge rijden, hangen de toppen van de pilaren nog in de mist. Na de brug parkeren we de camper en lopen onder de brug door naar het uitkijkpunt. Langzaam wordt de stad en de hele brug zichtbaar. We wandelen tot halverwege. Wat is dat ding toch hoog en mooi ! gebouwd in de jaren dertig, heeft het een prachtig art-deco ontwerp en volledig van geklonken staalconstructie. Maar…. Hij kan wel een nieuw verfje gebruiken. Via de buitenwijken met victoriaanse huizen rijden we de stad uit en nemen route 1 tot Santa Cruz. We rijden langs de Pacific Coast; overal windsurfing en pelikanen op de rotsen. Dit wordt de laatste etappe; morgen de whale-cruise in Monterey en dan naar in twee dagen zo’n 300 mijl naar LA om de camper in te leveren.

PS: foto’s volgen zodra we weer een stabiele wifi hebben op de volgende camping